Stokhusbroen

Idéforslag

Indtil midten af 80’erne var Nyboder og Indre By forbundet med Østre Anlægs rekreative  områder – til stor glæde for ikke mindst børnefamilier og institutioner. Da man skulle etablere køreledninger til S-togsnettet, blev broforbindelsen nedlagt og siden har de to bydele været adskilt. Den nye Stokhusbroskal rette på på denne misére.

Stokhusbroen gamle bro

Stokhusbroen forbinder ikke bare to adskilte bydele – den er også sin egen. For passageren i S-toget og de forbipasserende på Øster Voldgade er broen synlig og udgør et iøjnefaldende og stærkt vartegn for Københavns indre by.Stokhusbroen modelfoto01Stokhusbroen modelfoto02Stokhusbroen modelfoto03

 

Børn og voksne, der passerer broen, vil få sanserne skærpet og vækket forventningen om naturoplevelser og fysisk udfoldelse. Den skulpturelle udformning bidrager hertil: man kan vælge den korteste rute eller den lidt længere, men i begge tilfælde foregår passagen på det elegant slyngede og samtidig stilrene broforløb.

Tilgængelighed er et nøgleord; skolebørn såvel som plejehjemsbeboere og brugere af et nyt medborgerhus placeret ved Nyboder Skole skal kunne bevæge sig frit og sikkert i midtbyen og anvende dens rekreative tilbud.

En moderne forgængerbro placeret på denne centrale lokalitet føjer sig fint ind i rækken af både ældre og nyetablerede og projekterede gangbroer over boulevarder, metrobaner og havneløb i København. Den peger tilbage og henviser til de gamle porte – Østerbro, Nørreport og Vesterport – og den rækker frem og opfylder nutidens behov, både de sanselige og funktionelle.

Idéforslaget til den ny Stokhusbro er offentliggjort i 2015